PFW – Chaumet’ Africa vibes !

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Fertile, tel est exactement le mot qui pourrait le mieux décrire le processus créatif déployé par la maison Chaumet depuis de nombreux mois. L’année 2018 aura permis d’incroyables présentations. Depuis la célébration de la Russie Impériale en janvier à l’hommage coloré et joyeux aux lointaines terres africaines de Juillet sans oublier le japon en juin, la maison de haute joaillerie prouve – une fois encore – à quel point elle sait se réinventer.

Fertile, that is exactly the word that could best describe the creative process that Chaumet has been developing for many months. The year 2018 will have incredible presentations. From the celebration of Imperial Russia in January to the colorful and joyful homage to the distant African lands of July without forgetting Japan in June, the high-end jewelry house proves – once again – how much it knows how to reinvent itself.

chaumet,Africa, trésors d'Afrique

Scénographie de l’exposition Trésors d’Afrique. Into the Trésors d’Afrique exhibition. Photo : Chaumet 

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Bague en or rose, serti de trois rubellites “pain de sucre” de 3,50 carats, de malachite, et de grenats tsavorites ronds. Ring in pink gold, set with three “sugar-loaf” rubellites weighing 3.50 carats, malachite, and round tsavorite garnets. Photo : Chaumet 

Pour la première fois, une maison de haute joaillerie  de la Place Vendôme célèbre l’Afrique sub-saharienne. Mais il n’est pas ici seulement question de la provenance des matériaux bien que les rubis et les remarquables tourmalines du Mozambique soient bien représentées. Non, il est d’abord question de l’iconographie de l’Afrique moderne, la vitalité des couleurs, l’énergie des motifs ou le mélange des teintes similaires aux formidables wax, ces tissus traditionnels aussi joyeux qu’inimitables ! Plus que cela, il est aussi question de féminité avec cette collection.

For the first time, a high jewelry house in Place Vendôme is celebrating sub-Saharan Africa. But it is not just a question of where the materials come from, although the rubies and remarkable Mozambique tourmalines are well represented. No, it is first about the iconography of modern Africa, the vitality of colors, the energy of patterns or the mixture of shades similar to the wonderful wax, these traditional fabrics as happy as unmistakable ! More than that, there is also question of femininity with this collection.

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Bague en or blanc, serti d’un saphir jaune taille coussin de Ceylan de 5,61 carats, de deux saphirs troïdia pour 4,57 carats, et de diamants taille brillant. Ring in white gold, set with a cushion-cut yellow sapphire weighing 5.61 carats from Ceylon, two troidia-cut sapphires for a total weight of 4.57 carats, and brilliant-cut diamonds. Photo : Chaumet

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Collier transformable en or blanc et or jaune, sertis d’une émeraude taille émeraude de Muzo Colombie de 7,15 carats, de neuf diamants navette de 0,45 à 0,80 carat, d’onyx, et de diamants taille brillant. Transformable necklace in white gold and yellow gold, set with an emerald-cut emerald weighing 7.15 carats from Colombia Muzo, nine marquise- cut diamonds weighing between 0.45 and 0.80 carat, onyx, and brilliant-cut diamonds. Photo : Chaumet

Ici, le studio emmené par Claire Devé-Rakoff a voulu célébrer ce continent qui a su élever la parure en objet magique et protecteur. Peu de lieux dans le monde, sauf à quelques magnifiques exceptions asiatiques, ont su donner aux bijoux une telle importance et une telle sophistication. En Afrique, le bijou a une portée initiatique de la plus haute importance, les couleurs, les formes, les matériaux racontent la vie de celle ou celui qui le met en valeur sur son corp. Parmi mes coups de coeur, la réinterpretation des bijoux Dinka (Soudan du Sud), Massai ou Nyangatom (Ethiopie) avec la parure Ronde de Pierres, dont le résultat – étonnant – est l’une des plus belles réussites de ce nouvel opus.

Here, the studio led by Claire Devé-Rakoff wanted to celebrate this continent that has raised the ornament as a magic and protector object . Few places in the world, except for some magnificent Asian exceptions, have given jewelry such importance and sophistication. In Africa, the jewel has an initiatory range of the highest importance, the colors, the forms, the materials tell the life of the one who puts it on his/her body. Among my favorites, the reinterpretation of Dinka (South Sudan), Massai or Nyangatom (Ethiopia) jewelry with the Ronde de Pierres collection, whose result – surprising – is one of the most beautiful achievements of this new opus.

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Bracelet en or rose, serti de lapis-lazuli “pain de sucre” de 6 carats, de cornaline, d’ébène, et de grenats mandarins ronds. Bracelet in pink gold, set with a “ sugar-loaf ” lapis lazuli weighing 6 carats, cornelian, ebony, and round Mandarin garnets. Photo : Chaumet

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Broche en or rose et or jaune, sertis de diamants champagne taille brillant, de saphirs roses navette pour 2,10 carats, de diamants taille brillant, d’onyx, d’opale rose, d’agate blanche, de cabochons de chrysoprases, de lapis-lazuli, d’une citrine, de turquoises, et de rubellites. Brooch in pink gold and yellow gold, set with brilliant-cut champagne diamonds weighing, marquise-cut pink sapphires weighing 2.10 carats, brilliant-cut diamonds, onyx, pink opal, white agate, cabochon-cut chrysoprases, lapis lazulli, a citrine, turquoises, and rubellites. Photo : Chaumet

Techniquement, on sent derrière les oeuvres présentées les plus belles mains parisiennes. Que ce soit dans l’or gravé du chapitre « Talismania », dans les pierres sculptées (à l’image de l’éléphant en opale rose) de l’ensemble « Espiègleries » ou la régularité du tombé de la parure « Cascades Royales », le talents des infographistes, des joailliers, des lapidaires, des sertisseurs,  ou encore des polisseurs ont été largement sollicités pour transcrire les dessins et leur donner leurs volumes réels et les rendre – ainsi – inoubliables !

Technically, we feel behind the works presented the most talented Parisian hands. Whether in the engraved gold of the chapter « Talismania« , in the carved stones (like the elephant in pink opal) of the set « Espiègleries » or the regularity of the fall of the adornment « Cascades Royales » , the talents of graphic designers, jewelers, gem cutters, gem setters, or polishers have been widely used to transcribe the drawings and give them their real volumes and make them – thus – unforgettable !

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Collier en or blanc et or jaune, sertis de neuf cabochons de rubis pour environ 44 carats, de perles de rubis, de saphirs jaunes ronds, de laque, et de diamants taille brillant. Necklace in white gold and yellow gold, set with nine cabochon-cut rubies weighing approximately 44 carats, ruby beads, round yellow sapphires, lacquer, and brilliant-cut diamonds. Photo : Chaumet

Enfin, il faut parler de Evans Mbugua. Artiste kenyan, il célèbre à travers son travail de peinture, la richesse culturelle de l’Afrique. Sa rencontre avec Chaumet a ainsi donné lieu à la création de plusieurs broches qui sauront séduire les collectionneurs et les amoureux du 12 place Vendôme. Des pièces animalières à l’humour assumé. En somme, une collection audacieuse et tellement rafraichissante. Bravo !

Finally, we must talk about Evans Mbugua. Kenyan artist, he celebrates through his painting work, the cultural wealth of Africa. His meeting with Chaumet has resulted in the creation of several brooches that will appeal to collectors and lovers of the 12 place Vendome. Animal pieces with assumed humor. In short, a bold and a so refreshing collection. Bravo !

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Bracelet en or jaune, serti d’une calcédoine bleue “pain de sucre” de 7 carats, d’ébène, de zoïsite, et de saphirs roses ronds. Bracelet in yellow gold, set with a “sugar-loaf” blue calcedony weighing 7 carats, ebony, zoisite, and round pink sapphires. Photo : Chaumet

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Broche en or blanc et or jaune, sertis d’un diamant DVVS2 taille brillant de 0,80 carat, de saphirs ronds, et de saphirs ronds jaunes et roses. Brooch in white gold and yellow gold, set with one brilliant-cut DVVS2 diamond weighing 0,80 carat, round sapphires, and round yellow and pink sapphires. Photo : Chaumet

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Broche transformable en or jaune, serti de lapis-lazuli, saphirs ronds, et spinelles rouges. Transformable brooch in yellow gold, set with lapis lazuli, round sapphires, and round red spinels. Photo : Chaumet

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Bague en or blanc et or jaune, sertis d’un rubis “pain de sucre” d’Afrique de l’Est de 4,24 carats, de saphirs jaunes ronds, et de diamants taille brillant. Ring in white gold and yellow gold, set with a “ sugar-loaf ruby ” weighing 4.24 carats from East Africa, round yellow sapphires, and brilliant-cut diamonds. Photo : Chaumet

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Montre à Complication Créative heures sautantes en or blanc serti de diamants taille brillant. Cadran orné de girafes et de baobabs sur fond de nuit étoilée, gravés à la main et décorés de peinture miniature. Heure indiquée par une étoile de saphir jaune, minutes indiquées par une aile d’oiseau en or blanc. Jumping hours Creative Complication watch in white gold, set with brilliant-cut diamonds. Dial adorned with gira es and baobabs on a starry night in miniature painting and hand-engraving. A yellow sapphire star indicates the hour, a white gold bird wing indicates the minutes. Photo : Chaumet

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Boucles d’oreilles en or blanc et or jaune, sertis de deux émeraudes “ vert vif ” taille coussin de Colombie de 1,98 et 1,86 carat, d’onyx, et de diamants navette. Earrings in white gold and yellow gold, set with two “ vivid green ” cushion-cut emeralds weighing 1.98 and 1.86 carats from Colombia, onyx, and marquise-cut diamonds. Photo : Chaumet

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Bracelet en or blanc et or jaune, sertis de deux saphirs jaunes ovale de Ceylan de 10,42 et 9,58 carats, de saphirs jaunes ronds, de laque, et de diamants taille brillant. Bracelet in white gold and yellow gold, set with two oval-cut yellow sapphires from Ceylon weighing 10.42 and 9.58 carats, round yellow sapphires, lacquer, and brilliant-cut diamonds. Photo : Chaumet

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Broche en or blanc et or jaune, sertis d’émail Grand Feu, de bois, de cristal de roche, d’onyx, et de diamants taille brillant. Brooch in white gold and yellow gold, set with Grand Feu enamel, wood, rock crystal, onyx, and brilliant-cut diamonds. Photo : Chaumet 

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Bracelet en or jaune, serti de trois grenats mandarins “pain de sucre” pour 24 carats, de lapis-lazuli, et de saphirs jaunes ronds. Bracelet in yellow gold, set with three “sugar-loaf” Mandarin garnets for a total weight of 24 carats, lapis lazuli, and round yellow sapphires. Photo : Chaumet

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Broche or blanc, serti de deux saphirs ronds, d’opale rose, de tanzanites poires, et de tourmalines “mint” rondes. Brooch in white gold, set with two round sapphires, pink opal, pear-shaped tanzanites, and round “mint” tourmalines. Photo : Chaumet

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Collier en or blanc, serti d’un saphir bleu taille coussin de Ceylan de 10,14 carats, de perles de grenats mandarins, de perles de saphirs, de perles de spinelles rouges, de perles d’émeraudes, de spinelles noirs ronds, et de diamants taille brillant. Necklace in white gold, set with a cushion-cut blue sapphire weighing 10,14 carats from Ceylon, beads of Mandarin garnets, beads of sapphires, beads of red spinels, beads of emeralds, round black spinels, and brilliant-cut diamonds. Photo : Chaumet

À bientôt !

See you soon !

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